Keresés a koncertek között

2010. január 24., vasárnap

Az Aurum Együttes kamarazenei sorozatának 3. koncertje

2010. január 31., vasárnap 18:00 
Budapest Festetics Palota Andrássy terem, 1088 Bp. Pollack Mihály tér 3.

Stravinsky egész életében mindösszesen ezt a 3 vonósnégyest írta, amit ma este hallhatunk. A Trois Pieces (Három darab) 1914-ben született, a Flonzaley kvártett felkérésére. Eric White zenetudós a cím nélküli “karakter”- tételeket így nevezte el: 3 tanulmány populáris, fantasztikus és liturgikus stíluban. Később Stravinsky ezt a művét beemelte a Négy Zenekari Tanulmányba, ahol a tételeket így nevezte: “Tánc”, “Bizarr” és “Himnusz”. A Dupla Kánon 1959-ben íródott Raoul Dufy emlékére. Dufy Stravinsky kortárs francia fauvista festő, 1953-ban hunyt el. A kánon szerkezete leginkább hasonlítható azokhoz a tréfás magyar mondatokhoz, amit visszafele olvasva is ugyanúgy csengenek. “Géza, kék az ég” vagy a legújabban hallott - “Kis erek mentén, láp sík ölén, oda van a bánya rabja, jaj Baranyában a vadon élő Kis Pálnét nem keresik” – mondat szerkesztési elvéhez. A zenei mondat előszőr önmagával szólal meg kánonban, majd ugyanez a zenei gondolat visszafele olvasva (rákmenetben) szolgál ellenpontul önmagához, természetesen kánonban, innen a darab címe. Stravinsky Concetino-ja 1920-ban született vonósnégyesre, szintén a Flonzaley kvártett felkérésére, 32 évvel később készített belőle egy 12 hangszerre írt változatot is. Az op. 53-as G-dúr Divertimento eredetileg egy zongorára íródott 2 tételes szonáta, amit a szerző hangszerelt meg vonóstrióra. A két tétel: Allegretto és Presto. Kurtág egész füzetnyi szóló-cselló albumából kiválasztott 4 “egypercesét” Gallai Judit tolmácsolásában hallhatjuk. A Balatonboglári emlék 5/8-ban Scherter Juditnak íródott, születésnapjára. A Wilheim Ferenc emlékére íródott tétel fiának, Wilheim András zenetudósnak van ajánlva. Az Im Memoriam Blum Tamás c. tételt Kurtág karmester barátjához írta. A darab utolsó hangja fölött a kottába bejegyzett rövid mondatot a csellistának az eljátszás közben kell mondania. A 4. darab Bartók stílusában íródott, ahogyan a címe is mutatja: “Népdalféle”. Joseph Haydn magyarországi vonatkozásairól sokan nem tudunk eleget, pedig méltán lehetünk büszkék eme kapcsolat gyümölcseire, a 6 kvártettből álló Apponyi-sorozatra. Az Apponyi család 18. századi barokk otthona Tolna festői dombjai között fekszik egy gyönyörű 5,5 hektáros arborétum közepén, Hőgyészen. Apponyi Antalt a kor egyik legműveltebb földesurának tartották, barátságban állt Mozarttal, Haydn-nal (aki a Teremtés és az Évszakok című oratóriumok megjelenéséhez anyagilag is hozzájárult), és az ő megrendelésére született többek között a 6 Apponyi-kvártett, amelyek közül ma este az utolsó, g-moll “A lovas” - alcímet viselő - hallható.




Műsor:
I. Stravinsky: Trois Pieces,
                      Dupla Kánon,
                      Concertino
J. Haydn: G-dúr Divertimento op. 53.
Kurtág: 4 darab szóló csellóra
     1. Balatonboglári emlék 5/8-ban
     2. Wilheim Ferenc emlékére
     3. In Memoriam Blum Tamás
     4. Népdalféle
J. Haydn: g-moll kvártett, Op.74. Nr.3. Az Apponyi sorozatból a 6., “A Lovas” 


Tuska Zoltán, Krulik Eszter, Váray Bálint - hegedű
Fazekas György, Polónyi István - brácsa
Gallai Judit - cselló

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése